12.29.2008

Tok Guru Nik Aziz- sampai masanya hudud diterima- Malaysiakini

Kuala Terengganu – Suatu masa nanti, akan tiba masanya dimana semua pihak akan menerima perlaksanaan undang-undang Islam termasuk Hudud dan Qisas.

“Tak apalah, akan sampai masanya, kita tanam ubi kalau ubi setela kan, ubi keledek ni tiga bulan boleh makan, tapi kalau tanam kelapa sepuluh tahun boleh makan,

“projek besar kita tengok, Islam ni projek besar, sepuluh tahun dua puluh tahun, nabi Muhammad 23 tahun, saya ni dua puluh tahun doh, pelik apa kalau lambat sikit,” kata Mursyidul Am PAS Tuan Guru Dato Nik Abd Aziz Nik Mat kepada para wartawan selepas Majlis Pelancaran Jentera Bantuan dari Negeri Kelantan bagi Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu, di Masjid Hiliran, di sini semalam.

Beliau berkata setiap undi yang diberikan kepada PAS akan diberi ganjaran pahala oleh Allah SWT kerana PAS adalahsebuah parti yang memperjuangkan Islam berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah.

”Kita tak boleh beri pahala, pahala mari dari Allah, Allah berikan siapa yang ikhlas kepada dia (baca ayat Quran) berabdi dengan penuh ikhlas kalau abdi tidak ikhlas tak boleh pahala,

“UMNO awal-awal lagi tolak Islam, ambil kebangsaan, sudahlah begitu dia lawan pulak PAS parti yang terang-terang sebut al-Quran dan Hadis, macamana boleh pahala,

“Sebab itu dia bagi duit, dia ganti dengan duit, ganti duit dengan pahala,”katanya ketika menjelaskan kenyataan dalam ucapannya dalam majlis tersebut yang menegaskan bahawa paa pengundi yang mengundi PAS akan diberi ganjaran pahala.

Sehubungan dengan itu beliau berkata tidak ada sebab bagi orang-orang Melayu Islam mengundi calun UMNO kerana UMNO terlalu banyak kelemahan dan tidak patut wujud.

“Tentulah (UMNO beri duit untuk minta sokongan), kalau tak beri duit kerana apa nak sokong dia, (buat) pembangunan, PAS boleh buat pembangunan, Pakatan Rakyat boleh buat pembangunan, nak jaga Melayu, dia jaga PAS lebih jaga lagi, kerana PAS ni jaga (Melayu) dari dunia sampai akhirat,

“UMNO dia tolak Islam, dia tak sampai akhirat, dia jaga setakat dunia sahaja, ini kelemahan-kelemahan UMNO, dia tak patut wujud atas muka dunia ni,”kata beliau yang turut yakin dengan kemenangan PAS dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu.

Keyakinan beliau adalah berdasarkan kepada sokongan semua pihak yang semakinmeningkat kepada PAS kini berbanding dengan beberapa tahun lalu.

”Tentulah (menang), kalau menang kita boleh dua, pahala pun dapat, negeri kita memerintah, kalau tak menang, kita dapat pahala, tak apa tak rugi (baca ayat Quran) hei orang kafir, mu nak tunggu apa kami, tunggu satu daripada dua baik, kalau kita menang AlhamduliLlah, negeri kita perintah, kalau kita tak

menang, kita boleh pahala tak apa lah tahun depan kita dapat lain,”

“benda-benda hok (yang) PAS kata sekarang ni banyak dah orang terima, dulu, ni cerita (pasal) Hudud lah kan, terima Hudud, dulu usahkan Hudud, sebut kata politik Islam pun orang tak boleh terima, sekarang ni Melayu PAS pun terima, Melayu UMNO banyak sokong PAS dah sekarang ni, Cina pun sokong,”katanya.

Justeru beliau berharap semua warga Parlimen Kuala Terengganu akan mengundi calun PAS pada 17 Januari depan.

“Saya berdoa kepada Allah dan minta rakyat semua, Cina Melayu PAS dan UMNO sokong calun PAS, usahkan orang PAS, UMNO pun saya minta untuk sokong (calun PAS),”tambahnya

12.16.2008

Inginku kongsikan bersama sahabat-sahabat pembaca sekalian...yang mana kata-kata ini, menjadi obor pembakar semangatku...

" Bukanlah kita ingin menunjukkan diri ini HEBAT, tetapi, PEJUANG AGAMA ALLAH mesti menjadi orang yang HEBAT".

dan, ada seorang kakak berpesan,bagaimana kita nak tunjukkan ke'IZZAH an Islam andai hanya tahu berdiam diri dan tidak menonjolkan diri??

Wallahua'lam... nak g sambut besday kawan ni..

JanGan kAu teRlePas!

Bismillahirrahmanirrahim..
kubiarkan ianya bersawang lagi..

pabila hatiku merasa sesak..akanku coretkannya di sini...di samping Allah pendengar setiaku..insyaAllah.

inginku pesan pada diri ini... dan para pelayar sekalian... pabila kalian punyai peluang dan keinginan, janganlah dilepaskannya... seandainya dilepaskan dengan sengaja, tanpa berusaha, pasti penyesalan terbuku di hati, lantas, hati ini menjadi sesak dan kecewa dengan tindakan sendiri yang membeku seperti batu.

Aku ingin menjadi yang terbaik!! tetapi, apa usahaku ke arah itu?? selalu merasa "tak perlah", "nantilah", "orang lain la pulak".. huh...sesungguhnya, kejayaan itu tidak datang bergolek. pastinya mendambakan usaha dan kesungguhan di samping tawakkal.

Astaghfirullah...."kenapa tidak aku lakukan itu ketika itu??" persoalan ini acapkali menghantui diriku pada hari-hari yang dilalui... gerunku pabila seandainya faktor-faktor kejayaanku sedikit sebanyak turut dipengaruhi oleh perkara-perkara yang sepatutnya aku mampu lakukan, tapi, aku berfikir-fikir untuk lakukannya atau tidak...tetapi keputusan yang dicapai adalah tidak lakukannya.

Wallahua'lam.

12.05.2008

sem 2 tahun 2 ( FINAL @ NILAI)

Bismillahirrahmanirrahim..
lama sungguh rasanya tidak ku coretkan lakaran minda yang berterbangan sana sini...

meskipun mungkin agak terlambat untukku mengatakannya sekarang... tapi.. aku nak bagi tahu gak...

sem 2 tahun 2 telah beberapa minggu sudah kumulai..bersama sahabat2 perjuangan dan teman2 belajar.
doa-doakanlah kami...aku, sahabat2ku berjaya melepasi sem ni dan berlepas ke Gombak untuk melalui satu peringkat menuntut ilmu yang lebih mencabar dan menuju ke tingkat yang lebih tinggi.insyaAllah...tapi.. dalam masa yang sama..moga, 2 tahun foundation kami ni..tidak sia-sia.. dan insyaAllah ilmu yang didalami lekat di hati dan minda serta diamalkan, insyaAllah.

ustaz pernah mengingatkan.. kamu ni, belajar bukan untuk diri sendiri, tapi untuk orang lain..
sepertimana yang pernah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w :
" sampaikanlah dariku walau 1 ayat."

APAKAH AZAMKU UNTUK SEM BARU NI??
- Aku nak tambahkan ILMU..bukan untuk dilepaskan atas kertas jerr.. kalau boleh.. apabila diminta untuk diberi tazkirah.. aku boleh berkongsi bersama sahabat2..kerana.. aku begitu merasai keseronokan dan ke'bertuah'an belajar ilmu agama ni... selain itu.. agarku merasa yakin untuk beramal..insyaAllah..

apa subjek yang aku belajar untuk sem ni?? ini dia..semuanya menarik~
1) Hadharah Islamiyyah- bukan Islam Hadhari..=) -- ustaz kata..kena baca 20, 30 x.. baru boleh faham.. kalau tak paham2 gak.. kamu kena balik sekolah menengah..
2)Fiqh wa Usuliha- susah skit nak faham..hmm..tapi.. best.. antara subjek yang aku selalu mengajukan soalan kat ustaz.. kalau tak tanya, rasa x puas..huhu~
3) Hadith wa Syarhiha - ni belajar banyak ilmu hadith.. dan tafsirannya.. baik hadis yang pernah kudengar.. atau tidak.. dan yang pasti..kena hafal...hmm.. meskipun aku ni bukan otak menghafal.. tapi, inilah masanya...huh.. akhirnya.. aku kena hafal gak..
4) computer - meskipun selalu menghadap komputer dan laptop.. tapi, ilmu ini amat2 luas..banyak benda yang perlu dipelajari.
5) Creative and Critical thingking(CCT) - ada sahabat yang mengumpamakannya- Critical Kerinting..huhu.. main2 pulak dia.. memang banyak yang perlu dipelajari..lebih2.. ilmu berfikir.. most of us ( Malay) are very LAZY to think..is it??
6) Introduction to Human Science - banyak cabang2nya.. meskipun hanya INTRODUCTION.. ni pun jenuh nak kena menghafal nota.. tapi, best.. coz apabila di akhir setiap tajuk, pasti akan dikaitkan dengan Islamic Perspective.. itulah UIA..

dan... boleh dikatakan.. aku ni cepat bangat sih mengantuk.. syaitan jeles aku belajar la tu ..Astaghfirullah... kawan2 lain.. tak derla nampak sekerap aku menguap.. gi mana sih?? Wallahua'alm.. sahabat aku nasihatkan.. " minumla kopi RADIX!! untuk kecerdasan.. ada 7 herba".. huh... sempat kempen lagi.. tapi.. takper2.. aku usahakan.. demi kejayaan di masa mendatang...

okeyh..ni posting ku untuk masa terdekat.. meskipun tiada sebarang ilmu yang dapat kukongsikan.. hanya ingin mencoretkan isi-isi minda agar blog ni tidak tinggal usang begitu saja..
Wassalam..

11.16.2008

24 jam itu banyak

bismillahirrahmanirrahim...

tatkala terbangun dari lena yang sementara..memulakan hari baru...aku terfikir...apa agendaku untuk hari ini??
apa yang inginku rancang untuk kejayaanku pada masa akan datang...

mari ya sahabat2 pembaca yang budiman.. kita teliti balik masa-masa anugerah Allah pada kita... apakah benar kita ini tak punya masa yang cukup...kalau nak dibandingkan dengan ulama'-ulama' yang mendahului kita...mereka punyai masa untuk menuntut ilmu, mengarang kitab-kitab,malah melibatkan diri dalam kerja-kerja Islam...

tapi...aku?? hmm... selalu merasakan masa itu amat-amat singkat... tiada masa kadang-kadang untuk diri sendiri...belajar pun selalunya tak pernah sampai 1 jam...huh...agak sukar tu...

namun...bersembangnya sampai 2, 3 jam...entah apalah yang aku borak-borak kosong dengan kawan-kawanku...

pernah kuutarakan masalah ku pada kakakku yang sememangnya mencintai ilmu di bumi sana yang di saat beliau dah graduate pun..taknak balik lagi.. nak spend setahun lagi, nak tuntut sebanyak ilmu yang boleh.. jeles aku dengar.. nasihat kakak... pergila cari kelas-kelas ilmu...tambah thaqofahnye.... huhu...alasanku...meeting banyak kak... tapi, ujar kakak...buat apa meeting banyak-banyak... sedangkan majlis-majlis agama macam tu susah orang macam kita ni nak g... betul2... aku teringin nak pergi..tapi, bila ada masa... hmm... sibok dok buat kerja lain pulak..itulah manusia...atau lebih tepat lagi.. itulah aku..

baik...beralih pada tajuk asal...
bahagikan masamu...
-tidur- max 6 jam
- makan,minum,segala-galanya yang berkaitan dengan diri > 5 jam
- ibadah - 3 jam
- meeting- 3 jam
- study - 2 jam
hmm... apa lagi yang x tersenarai??
kalau dikira-kira balik..masih berbaki 5 jam... di mana hanyutnya masa itu??
itulah... banyak pembuangan masa berlaku dalam hidup ni..

apa yang inginku rancangkan untuk sem terakhirku di bumi nilai ni???

AKU NAK BERJAYA... SEBAGAI HAMBA ALLAH YANG BERTAQWA....CEMERLANG DALAM STUDY....DALAM SEGENAP ASPEK... SEORANG KAWAN YANG BAIK...ANAK YANG TAAT....DAN BERMACAM-MACAM LAGI...

sekurang-kurangnya... aku menjadi lebih baik dari hari-hari yang sebelum..insyaAllah... doakan aku..

wassalam..

11.06.2008

tertarik aku dengan jalan cerita yang dimainkan dalam video ni... menggambarkan keadaan negara kita... pandai2la mengerti apa yang dimaksudkan... =)

video

10.28.2008

~AiDil FitRi~

beberapa hari lagi.. raya akan berlalu...kenangan yang indah kukecapi sepanjang raya ni meskipun seminggu sahaja sempat kukecap kebahagiaannya sebab after seminggu raya.. ada final exam..
alhamdulillah.. Allah mengurniakan aku keluarga yang menenangkan hati..penyejuk mata...
just kekurangan tahun ni..seperti tahun lepas..kakak tidak bersama...masih berada di Mesir... kakak aku tu macam xnak balik jer... siap ajak kami tinggal kat negara Arab lagi... apa-apapun.. kudoa.. semoga Allah masih memanjangkan umur kami sekeluarga untuk bersama-sama berkumpul pada hari raya tahun depan...
wallahua'lam..

~dakwah~

"oleh kerananya seorang daie hendaklah memerhatikan di celah-celah kebaikan yang ada pada orang lain kemudian memupuknya, sehingga celah-celah keburukan yang ada padanya tersingkir dan ia mahu bangkit berdiri melangkah di jalan Islam. tugas seorang da'i seperti tugas seorang pengajar dan doktor yang akan memberikan ubat yang sesuai dengan penyakit yang diderita oleh pesakitnya. tidak masuk akal kalau semua pesakit diberi ubat yang sama, kerana penyakit mereka tentu berbeze-beza satu sama lain."

pesanan seorang sahabat.... ya.. benar apa yang diperkatakan.. selalu yang menghalang segelintir daripada kita untuk berbuat dakwah apabila memandang keburukan pada mad'unya.. Allah.. takutnya untukku menuturkan kata2 pengucapan ini... kerana firman Allah:

"wahai orang yang beriman, kenapa kamu mengatakan apa yang kamu tidak kerjakan?"
itu sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan"
[as-Soff:2-3]

ya Allah.. pernahkah hati ku ini menghidupkan hati yang mati??
jangankan menghidupkan hati orang lain.. hatiku sendiri bagaimana??

acapkali sahabat2ku berpesan.. " hati yang mati x mampu menghidupkan hati yang mati"..
ya benar sekali kata2 itu..
namun.. kini kutemui jawapan yang lain..
tidak semestinya hati yang hidup itu mampu menghidupkan hati yang mati seandainya hati yang hidup itu TIDAK BER'GERAK'.. yakni, tidak menjalankan dakwah.
dan tidak mustahil hati yang mati, bisa menghidupkan hati yang mati, kerana hati yang mati itu BERGERAK melakukan dakwah.. kerana hidayah itu milik Allah.. bukan milik hati-hati ini...
Subhanallah.. aku berguru dengan seorang yang luas ilmunya... aku berusaha untuk tidak mensia-siakannya..
wallahua'alam..

wallahua'lam..

10.22.2008

kawan-kawan ku...

bismillahirrahmanirrahim...
bosan aku membuang masa sambil menunggu hari esok..exam MUET..speaking lagi...
Allah..lancarkan percakapan ku dan cambahkan idea ku...AMIN..

dalam kebosanan tu, aku kembali menjadi insan biasa..umpamanya aku kosong dengan tugas-tugasan yang selama ini menyibukkan diriku..
semangatku pudar...mengingatkan sahabt-sahabat yang bakal meninggalka ku ke bumi gombak sana...doaku, moga kalian berjaya di dunia baru dan terus thabat di jalan ini..

mengimbau kembali kenangan2 sepanjang keberadaan ku di bumi cfs iium ni... indah kurasakan pabila aku melibatkan diri dengan kerja-kerja Islam... Allah... meskipun begitu, aku melihatkan diri ini masih belum berjaya sebagai pejuang agama Allah.. aku belum berjaya... untuk dikatakan sebagai pejuang Islam sahaja sudah kurasakan tidak layak... namun, apa yang kuisi untuk menjdikan aku layak?? umpamanya tiada apa2...
lemahnya diri ini... tapi, pabila diimbau-imbau balik, aku perlu untuk hidup di jalan ini.. inilah sumber kekuatanku sebagai seorang muslim..

aku kembali menjadi insan biasa.. yang pada masa-masa yang terluang diisi dengan perkara yang kurang berfaedah...termasuklah melayari frenster...
aku bukanlah insan yang baik seperti yang disangka... aku juga berjiwa remaja..namun, aku tahu, berjiwa remaja tidak salah.. tapi mesti dihiasi dengan tarbiyah Islam...
aku kecewa... kecewa....kecewa pabila menziarahi page kawan-kawan sekolahku...
gagalnya aku sebagai pelajar muslim dalam membentuk kawan-kawan ku... mungkin kerana beruniformkan baju sekolah, aku menganggap mereka adalh insan yang sudah terbentuk dengan nilai-nilai Islam dan budaya murni sebagai manusia...

namun, aku salah, terkejutnya aku...melihat gambar-gambar mereka tentang aktiviti-aktiviti luar mereka... merekla kah tu??? kawan-kawan yang dulunya aku rapat... aku bergurau senda, di samping aku nasihat sikit sebanyak...
meskipun kurang rapat, aku pernah mengenali mereka..mereka juga kenal aku...

mostly, kawan-kawan sekolah aku dah lost contact...hanya pada awal kemasukan matrik sahaja seperti hangat-hangat tahi ayam bertanyakan di mana mereka belajar.. kemudian.... bagaikan aku sudah tidak punyai teman belajar sekolah...

rupanya... aku gagal.. gagal dalam berkawan... apa maknanya ada kawan seperti aku?? aku tahu, aku mungkin boleh ubah sikit sebanyak beberapa orang dari mereka.. namun, kerana merasakan konsep 'hanya berkawan', kubiarkan mereka..biarkan mereka jauh, lalai dalam meniti kehidupan ni...jauh daripada landasan Islam yang sebenar..

betapa aku aktif dalam gerak kerja Islam...nak berdakwah kononnya terutamanya kepada umat Islam yang semakin lupa imej mereka sebagai seorang muslim..

apa yang aku buat??? umpamanya berada dalam dilema.. memikirkan gagalnya aku.. berdosanya aku kerana tidak berusaha membantu mereka ke arah jalan yang sama denganku...

pabila dimuhasabah balik... ada banyak kesilapanku sepanjang aku menjadi seorang manusia yang bergelar kawan..
aku selalu merasakan diri ini 'baik'... membuatkan ku kurang boleh 'masuk' dan bergaul dengan kawan-kawan sebegitu...
namun, sebenarnya aku punyai impian untuk mempunyai kawan-kawan rapat yang sebegitu...
konsep berukhwah aku begitu sempit.. sempit yang amat.. berkawan dengan jenis orang seperti aku sahaja...

wallaha'lam... kalau ada sambungan ada la.. kalau tak.. di sini sahaja pengakhiran untuk posting ni... hanya untuk meluahkan rasa kecewa yang terpendam di hati...
azan asar sudah beberapa minit dilaungkan...

10.12.2008

Redha & Sabar

Bismillahirrahmanirrahim..

terbangkit aku tatkala jarum jam menghampiri jam 12.30am. Astaghfirullah... 'Aqidah', aku tak habis baca lagi ni... banyak lagi.. tajuk penting2 pulak tu.. aku gagahkan diri untuk bangun selak buku, baca semampu ku.. meskipun mungkin sekitar 1 jam sahaja baru aku tidur..memang sengaja aku layan rasa ngantukku untuk sekejap.. kalau tak, baca tak masuk otak takde maknanya...

dalam pada tu, terkandung tajuk " beriman dengan Taqdir"... terbahagi kepada 2...
1)apabila manusia berimana pada taqdir, dia tidak akan merasa takut pada makhluk lain selain Allah.. kerana dia tahu siapa yang mampu untuk beri manfaat dan mudharat kepadanya kecuali Allah sahaja yang berkuasa.( diterangkan secara ringkas. banyak lagi huraian sebenarnya.)

2) apabila seorang muslim ini, beriman pada taqdir, dia akan menghadapi segalanya dengan 'baik'.. di sini bermaksud, apabila mendapat sesuatu yang baik, dia akan bersyukur, dan apabila dia menghadapi musibah, dia akan SABAR & REDHA.

begitulah yang ingin kukongsikan...
Alhamdulillah, tajuk ni masuk jugak exam... boleh la skit sebanyak aku jawab.. tawakkaltu 'alaAllah..

tiba-tiba, aku diuji lagi dengan ujian yang pernah menimpaku baru-baru ni... sungguh, aku mendapati diriku sangat2 cuai... ini merupakan penyebab kepada musibah yang melanda ku... di sebalik tu, dalam tempoh aku tidak sedar diuji oleh Allah, hatiku lalai daripada mengingatiNya...

ya Allah...lantas kuingat padamu.. tapi, hatiku kurang merasakan gundah gelana, resah gelisah atas apa yang diuji ni, cuma takut apa pandangan umi abah padaku.. apakah aku akan dimarahi kerana mengulangi kecuaian ku ini??? macam mana dengan angah??? takut untukku memikirkan apa yang akan terjadi... hasratku, inginku selesaikan sendiri maslah ni, sembunyikan daripada pengetahuan mereka... tapi, kufikir, tak pelah bagi tahu.. nasiblah kalau kena ceramah lagi.. bersiap sedialah kau... tapi, berbeza dengan apa yang kufikirkan, abah begitu terbuka hati menerima berita kecuaian ku ini.. malah abahlah yang tolong settelkan masalah aku ni....syukran jazilan abah.. Alhamdulillah ya Allah.... saat aku telefon angah.. bagi tahu secara berkias-kias.. angah relex je.. tak marah pulak.. Wallahua'lam.. kenapa x marah.. pelik.. huhu~..aku bersyukur.. tak derla terlalu depress sangat perasaan aku disebabkan hal ni...

p/s.. nak tahu apa yang menimpa ku?? h/p hilang...dulu meninggal terus.. kali ni, aku tak tahu tang mana tercicir.. puas ku miscall.. tak der orang nak jawab.. musykil2....
"teruskan doamu dan pengaharapanmu pada Allah yang sentiasa mendengar.."
mungkin Allah nak menggantikan yang lebih baik dan memberi pengajaran yamg amat2 bermakna.. pastinya terkandung sejuta hikmah yang akan membantuku di hari2 yang mendatang..

Wallahua'alam..

"menang"kah aku di bulan ini???

bismillahirrahmanirrahim...

seumpamanya...aku bagaikan orang yang amat2 tidak layak untuk menyambut raya tahun ini...
apakah keluarnya aku dari bulan tarbiyah Ramadhan ini, aku telah dilahirkan sebagai orang yang bertaqwa???
apakah ada secebis rasa keTAQWAan dalam hatiku??
aku butuhkan kenikmatan itu... tapi, bagaimana hatiku?? bersiap sediakah kau untuk menerima kunjungan perasaan yang paling tinggi di sisi Allah???
bagaimana tidak masuknya kenikmatan itu kalau hatiku ini tidak kujaga??? tidak kupelihara??? tidak kubersihkan sebersih-bersihnya untuk kunjungan tetamu kehormat itu???
seorang sahabat pernah bercerita padaku...
" hati ini diibaratkan seperti gelas... seandainya terdapat najis dalam gelas tu... kemudian diisi air yang putih jernih... maka apakah yang akan terhasil air yang suci bersih untuk kita minum??? sudah tentu tidak..apakah kita sanggup nak minum air tu??? pastinya kita merasa jijik...
makanya...apakah penyelesaian yang patut diambil??? sudah tentu gelas tersebut perlu dibuang najis di dalamnya dan dibersihkan dengan sabun, bilas sesuci-sucinya... barulah apabila kita isi air yang suci murni akan terhasil air yang suci murni jugak... tetapi apabila direnung, difikir-fikir kembali,.... apakah kita sanggup minum air tu??? yang pernah terkandung najis di dalam tu sebelum ia dibersihkan??? sanggup??? mungkin ada sesetengah orang tidak kisah..dan ada sesetengah sanggup beli gelas baru... tetapi, tidak Allah... Allah sanggup menerimanya...walau bagaimanapun ia sebelumnya...Allah masih di sisi, menantikan hamba-hambaNya membersihkan diri dan hati mereka untuk Allah semata..."

Wallahua'lam...

9.18.2008

PUASA??

RAMADHAN..

LAPAR??

HAUS??

PENATT....LETIHH....

TIDO...
BILE NAK BERBUKE??

BAZAR RAMADHAN

JIMAT DUIT

RAYA..!!

atau sebaliknya..

MANISNYE IMAN

BERSEMANGAT .................... PENUH BERTENAGA

SEDEQAH..PEMURAH..

TILAWAH
TAQWA

SYUKUR ALHAMDULILLAH

10 MALAM TERAKHIR..... LAILATUL QADAR


RAHMAT ALLAH

MAGHFIRAH....
TARAWIH
SYURGA...



dan apabila tiba


SYAWAL
RAYA

-----------------------------

WOW!! YEA!! HUHU!!

BALIK KAMPUNG!!

DUIT RAYA

MAKAN SEPUAS-PUASNYE

SEMUA BARU

atau....

SEDIH.....
MENANGIS...
MENYESAL...............
TERHARU........
MENANG DARI DOSA.

MAAF-BERMAAFAN..
ZIARAH-MENZIARAH

9.11.2008

kak... semoga ALLAH merahmatimu...



كل النفس ذاءقة الموت. ال-عمران: 185



esok tarikh yang perlu kuhantar 'خطة' yakni proposal..untuk buat kajian.. tajuk pilihan kami sekumpulan.. 'استعداد الموت لدى الشباب.' sedang ayik sibuk menaip..dalam terangkak-rangkak mencari huruf-huruf arab ni... sahabatku talifon... wah..sape yang nak talifon aku ni?? dapat gak dengar ringtone h/p ni..huhu...
dengar bunyi suaranya.. aku menjadi hairan... kutanya..kenapa gembira semacam ni??
jawab sahabat tu..tengah sedih la....ha??? sedih?? mungkin ada masalah yg ingini dia luahkan.. lantas aku bangkit dari kerusi pergi ke tempat yang xde orang sangat..

lantaran..kutanya sebabnya... jawabnya... yg aku x leh percaya dan agak sukar untukku terima... " k.hajar dah pergi". pergi?? sememangnya perkara ni memang bukan main2.. aku tahu... ini pasti cerita benar.. tapi, mana mungkin..terasa sedetik lepas baru kubersamanya... Allah... baru aku teringat..k.hajar sakit. tapi... begitu sekali terukkah sampai menyebabkan dia meninggalkan kami??

tanpa dipaksa-paksa... hatiku menangis seiring dengan air mata.. dialah naqibah ku di uia ni...memperkenalkan aku dengan perjuangan sebenar di bumi cfs iium ni..
di saat aku ditaklif dengan 1 amanah yang berat..kak hajar la yang memelukku memberi kata-kata semangat..memberi peransang.. aku mampu membawanya...teresak-esak aku tika itu..merasa begitu diberi sepenuh kepercayaan dalam hal ni..

dalam pada tu jugak.. di saat aku mengadu pada k.hajar bahawa aku merasakan sudah tidak larat untuk meneruskan perjalanan ini yang aku campur-adukkan dengan pelbagai benda...dengan pelajaran yang agak terabai... lantas k.hajar menelefonku menasihatiku..memberi aku sekali lagi kata2 semangat.

Allah..begitu sayangnya Kau pada kakak ku ni... sedih tetap sedih...namun taqdir telah menetapkan. seiring dengan apa yang aku belajar dlm kelas `aqidah tadi, percaya pd qadha' dan qadar.dan perlu disertakan dengan rasa redha.

bertepatan pula dengan tajuk proposal ku.. "persediaan menghadapi mati di kalangan remaja"..memang, kadang-kala aku tak merasakan pun bahawa mati itu sering memanggil2 diri ini... namun, peristiwa ni memberiku seribu 1 makna..pengajaran.. ya..kita PASTI akan mati.. kita yakin kita akan mati... tapi, adakah benar2 kita merasakannya??? adakah benar2 hidup kita diisi untuk menghadapinya???
wallahua'lam.

9.07.2008

~DOA-DOA di bulan RAMADHAN~

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:"Sampaikanlah PesanKu Biarpun Satu Ayat..."

Hari Pertama
"Ya Allah, jadikanlah puasaku, puasa orang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku, ibadah orang benar-benar mengerjakan ibadah. Dan jagalah aku dari tidurnya orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku wahai Tuhan sekalian alam. Dan Ampunilah aku wahai Tuhan maha pengampun daripada segala dosa."

Hari Kedua
"Ya Allah, dekatkan aku kepada keredaan Mu dan jauhkan aku daripada kemurkaan serta balasan Mu. Berilah aku kemampuan membaca ayat-ayat Mu dengan rahmat Mu, wahai Tuhan Maha Pengasih"

Hari Ketiga
"Ya Allah limpahkan aku dengan kecerdikan fikiran dan kewaspadaan serta jauhkan aku daripada kebodohan dan kesesatan. Sediakan bahagian ku daripada kebaikan yang kau turunkan., demi kemurahan Mu, wahai Tuhan Maha Pemurah daripada segala dermawan.

"Hari Keempat
"Ya Allah berilah kekuatan kepada ku untuk melaksanakan perintah Mu dan berilah aku kemanisan berzikir. Berilah aku kekuatan melahirkan kesyukuran dengan kemuliaan Mu. Dan jagalah aku dengan jagaan dan perlindungan Mu, wahai Tuhan Maha Melihat."

Hari Kelima
"Ya Allah, tempatkan aku di kalangan orang yang sentiasa memohon keampunan. Jadikanlah aku hamba Mu yang saleh serta jadikanlah aku di kalangan auliya (orang yang mendapat keutamaan Mu) yang hampir di sisiMu dengan kelembutan Mu, wahai Tuhan yang Maha pengasih daripada segala pengasih"

Hari Keenam
"Ya Allah, janganlah aku dihina kerana perbuatan maksiat ku kepada Mu dan janganlah menyeksa ku dengan balasan Mu. Jauhkan aku daripada sesuatu yang boleh mendatangkan kemurkaan Mu, dengan anugerah dan bantuan Mu, wahai kemuncak keinginan orang yang berkeinginan."

Hari Ketujuh
"Ya Allah bantulah aku untuk mengerjakan puasa dan ibadah malamnya. Jauhkanlah aku daripada dosa-dosanya. Dan berilah aku zikir untuk mengingati Mu secara berterusan, dengan taufik (petunjuk) Mu wahai pemberi petunjuk kepada orang yang sesat."

Hari Kelapan
"Ya Allah, berilah aku rezeki berupa kasih sayang kepada anak-anak yatim, pemberi makanan, penyebar salam dan bergaul dengan mulia, dengan kemuliaan Mu tempat berlindung orang yang berharap."

Hari Kesembilan
"Ya Allah, sediakan bagi ku sebahagian daripada keluasan rahmat Mu. Berilah aku petunjuk dengan ajaran-ajaran Mu. Bimbinglah aku menuju keredaan Mu yang penuh dengan kecintaan Mu, wahai harapan orang yang merindu."

Hari Kesepuluh
"Ya Allah, jadikan aku di antara orang bertawakal kepada Mu dan jadikan aku di kalangan orang yang menang di sisi Mu. Ya Allah, jadikan aku di kalangan orang yang dekat di sisi Mu. Dengan ihsan Mu wahai tempat tuju orang yang memohon."

Hari Kesebelas
"Ya Allah, tanamkan dalam diri ku kecintaan melakukan kebaikan dan kebencian melakukan perbuatan maksiat serta fasik. Ya Allah jauhkan ku daripada kemurkaan Mu dan seksaan api neraka, dengan pertolongan Mu wahai Tuhan yang menolong orang memerlukan pertolongan."

Hari Kedua Belas
"Ya Allah, hiasilah diri ku dengan penutup dan kesucian. Tutuplah diri ku dengan pakaian kesederhanaan dan kerelaan. Tempatkan aku di jalan keadilan dan keikhlasan. Amankan diri ku daripada setiap perkara yang aku takut, dengan penjagaan Mu, wahai penjaga orang yang takut."

Hari Ketiga Belas
"Ya Allah, bersihkan diri ku daripada kekotoran dan kehinaan. Berilah kesabaran kepada ku untuk menerima segala ketentuan. Berilah kemampuan kepada ku untuk bertakwa dan bergaul dengan orang baik, dengan bantuan Mu wahai pengharap orang yang miskin."

Hari Keempat Belas
"Ya Allah, jangan aku dihukum disebabkan kekeliruan yang ku lakukan. Ampunkan aku daripada kesalahan dan kebodohan. Janganlah kau jadikan diri ku sasaran bala dan malapetaka, dengan kemuliaan Mu wahai kemuliaan kaum Muslimin."

Hari Kelima Belas
"Ya Allah limpahkan rezeki kepada ku berupa ketaatan orang yang khusyuk. Lapangkan dada ku dengan taubat orang yang menyesal, dengan keamanan Mu wahai keamanan orang yang takut."

Hari Keenam Belas
"Ya Allah, berilah kemampuan kepada ku untuk menjalani kehidupan seperti mana kehidupan orang baik. Jauhkan bagi ku kehidupan orang yang melakukan kejahatan. Lindungilah aku dengan rahmat Mu hingga ke alam akhirat, demi ketuhanan Mu wahai Tuhan sekalian alam."

Hari Ketujuh Belas
"Ya Allah, tunjukkan bagi ku amal kebajikan dan penuhilah hajat serta cita-cita ku, wahai Tuhan yang Maha Mengetahui segala keperluan tanpa ungkapan permohonan. Wahai yang Maha Mengetahui segala yang ada dalam hati sekalian makhluk. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad dan keluarga baginda yang suci."

Hari Kelapan Belas
"Ya Allah, sedarkan aku untuk mencari keberkatan. Terangkan hati ku secerah cahaya dan bimbinglah aku serta anggota ku untuk mengikuti segala ajaran Mu, dengan cahaya Mu wahai penerang hati orang yang bijak."

Hari Kesembilan Belas
"Ya Allah, penuhkan bahagian ku dengan keberkatan dan mudahkan bagi ku menuju ke arah kebaikan. Jangan kau jauhkan aku daripada ketenteraman kebaikan, wahai pemberi petunjuk kepada kebenaran."

Hari Kedua Puluh
"Ya Allah, bukakan bagi ku pintu-pintu syurga dan tutupkan bagiku pintu-pintu neraka. Berilah kemampuan kepada ku untuk membaca ayat-ayat suci al-Quran, wahai pemberi ketenangan dalam hati orang beriman."

Hari Kedua Puluh Satu
"Ya Allah, berilah aku petunjuk untuk mendapat keredaan Mu. Janganlah engkau biarkan syaitan menguasai diri ku. Jadikan syurga tempat tinggal dan berehat bagi ku, wahai pelaksana keperluan orang meminta."

Hari Kedua Puluh Dua
"Ya Allah, bukakan bagi ku pintu kelebihan dan turunkan bagi ku keberkatan mu. Berilah kepada ku untuk melakukan sesuatu yang mendatangkan keredaan Mu dan tempatkan aku dalam syurga Mu yang luas, wahai penjawab doa orang dalam kesempitan."

Hari Kedua Puluh Tiga
"Ya Allah bersihkan aku daripada segala dosa dan jauhkan diri ku daripada keaiban serta tanamkan ketakwaan dalam hati ku, wahai pengampun kesalahan orang yang berdosa."

Hari Kedua Puluh Empat
"Ya Allah, aku bermohon kepada Mu perkara yang mendatangkan keredaan Mu. Aku berlindung dengan Mu daripada perkara yang mendatangkan kemarahan Mu dan aku bermohon kepada Mu kemampuan untuk mentaati Mu serta menghindari kemaksiatan terhadap Mu, wahai pemberi kepada yang meminta."

Hari Kedua Puluh Lima"
Ya Allah, jadikan aku orang yang menyintai auliya Mu dan memusuhi musuh Mu. Jadikan aku pengikut sunnah nabi Mu, wahai penjaga hati para Nabi."

Hari Kedua Puluh Enam:
"Ya Allah, jadikan usaha ku sebagai usaha yang sentiasa disyukuri, dosa-dosa ku sebagai dosa yang diampuni, kebaikan ku sebagai kebaikan yang diterima dan keaiban ku sebagai keaiban yang ditutupi, wahai Tuhan Maha Mendengar daripada semua pendengar."

Hari Kedua Puluh Tujuh
"Ya Allah, berilah rezeki berbentuk ganjaran Lailatul Qadar kepada ku, ubahkan perkara sulit menjadi mudah, makbulkan permintaan maaf ku dan hapuskan dosa serta kesalahan ku, wahai Tuhan Maha Penyayang kepada hamba soleh."

Hari Kedua Puluh Lapan
"Ya Allah, penuhkan hidup ku dengan amalan sunnah dan muliakan aku dengan diterimanya semua permintaan, wahai Tuhan yang tidak disibukkan oleh permintaan orang meminta."

Hari Kedua Puluh Sembilan
"Ya Allah, hiasilah aku dengan rahmat Mu dan berikanlah aku petunjuk serta penjagaan Mu. Bersihkan hati ku dengan fitnah, wahai pengasih kepada hamba yang beriman. "

8.25.2008

solat Jumaat




bismillahirrahmanirrahim..


Assalamu'alaikum w.b.t




sejuk hati memandang pabila melihatkan umat Islam yani kaum adam berpusu-pusu ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat...alangkah imarahnya masjid..alangkah indahnya suasana ini apabila hari tersebut dihidupkan dengan amal ibadah, seolah-olah syiarIslam itu begitu terpancar sinarnya..Subhanallah.




tapi, aku pelik...aku hairan, masih ada lagi umat Islam yang tidak mengambil pandang akan kepentingan solat ini.. yang mana antara syarat-syaratnya ialah mesti dilakukan di masjid, berjemaah, di waktu zohor dan yang pastinya hanya pada hari Jumaat.. aku memerhatikan suasana pada ketika itu..bukan bermaksud ingin cuci mata..tetapi ingin menghayati hikmah disbalik pensyariatan solat Jumaat..dalam ketika itu..aku melihatkan ada beberapa lelaki yang baru sampai ke masjid di kala saat imam sudah hampir memberi salam..ada yang apabila tak sempat, dengan agak selambanya, dan mungkin terselit sedikit rasa hampa..Wallahua'alam, menjejakkan kaki pulang... namun, ada juga yang terkocoh-kocoh berlari-lari anak ingin mengejar imam.. ntah sempat atau tidak..doaku semoga mereka sempat berimam..


dalam pada tu jugak, aku melihat seorang pak guard menaiki motorsikalnya..ntah baru pulang dari mana..tapi, orang masjid tak habis solat lagi..ya, hal ini acap kali aku lihat apabila berada di luar, ramai polis seenak-enaknya menjamu selera di kala orang ramai berpusu-pusu menuju masjid. ada pulak polis yang 'baik hati' menjaga lalu lintas..huh...ntahla...




aku merasa malu dengan kaum adam yang begini...di kala orang umat Islam menunaikan solat Jumaat, mereka terang benderang menunjukkan yang mereka tidak solat Jumaat..apa tidak ada sekelumit rasa MALUkah di hati?? mereka bukan lelaki kah?? cacat 3 anggota deria ke??


mungkin ini kerana hati itu sudah mati..wallahua'lam.


ada lagi yang kuperhatikan.. sehabis sahaja imam habis memberi salam.. kaum adam ini kebanyakannya meninggalkan imam berzikir dan berdoa keseorangan bersama makmum-makmumnya yang cintakan zikir dan doa bersama-sama imam.. kenapa ye begitu?? aku ingin mencari jawapannya.. apakah mereka begitu kesuntukan masa?? apakah mereka punyai hal yang lebih penting berbanding mengaminkan doa yang dibaca oleh imam?? aku cuba untuk husnuzzon..tapi, bagiku, berdoa sebentar, mengaminkan doa imam, bukanlah mengambil masa yang panjang..malah bagi diriku, aku suka angat nak mengaminkan doa imam. itu saat-saat yang ditunggu... asyik baca doa sendiri jerr selalunya... doa orang lain pastinya mendoakan perkara yang lain juga..




wallahua'alam... itu hanya luahan hati yang kurang berpuas hati dengan keadaan yang berlaku di depan mata..




8.18.2008

pondok al-Jenderami



















bismillahirrahmanirrahim..

pertama kali kumenjejakkan kaki ke tempat ini...hati ku lapang..sejuk melihatnya...Subanalah...tidak kusangka akan kewujudan tempat ini di bumi Sepang ini..

kanak-kanak dan para syabab yang berjubah putih, berserta serban putih...
si anak-anak gadis yang solehah, bertudung labuh putih dipadankan dengan jubah putih..
pokoknya...pakaian seragam di sini ialah bertemakan putih yang melambangkan kemurnian, kebersihan penghuninya..

boleh dikatakan ini adalah pondok moden,dalam masa yang sama masih mengekalkan konsep pempelajaran, iaitu belajar menggunakan kitab kuning... menurut makluman kenalan baruku di sana,Nani, orang luar juga ramai yang datang belajar. tidak terhad hanya pada pelajar pondok sahaja.

aku memang teringin nak belajar pondok selama ni.. insyaAllah, ada rezeki, aku ingin lagi menjejakkan kaki ke sana lagi..mungkin sebagai pelajar..atau mungkin sebagai petugs..Wallahua'alam.

8.08.2008

KUASA..

"kanda..kanda..., dinda tanya 1 soalan pasal undang-undang negara boleh tak??"
"ehh..boleh..kanda kan penggubal undang2..tanyala"
"erm..apa hukumnye seorang lelaki datang ke rumah seorang wanita yang suaminya tiada di rumah??"
" ehh...tu kesalahan besar tu.."
"jadi..kanda ni pun dikira bersalah la ni.."
" hehe..agak la...tapi..xperr..kan kanda yang buat undang2 tu..."

lebih kurang begitu la dialog antara menantu sultan(perempuan) dengan seorang seorang pembesar negara. dipetik daripada cerita Musang Berjanggut.

daripada kisah ni..P.Ramlee sudah tonjolkan awal2 lagi...bahawa pemerintah tu...dia boleh buat sesuka hatinya hatta dari segi undang2 dan hukuman...kerana dia punyai KUASA..

kini..kita tengokla permainan politik negara kita. xlepas macam cerita dalam tv. pelbagai pemainan yang sedang bergolek-golek di tikar Malaysia ni...

ntahla..itu sebabnya Islam perlukan KUASA..agar tertegaknya ia semula..terutamanya di tanah bumi Malaysia ni.

ayuh sahabat...bersama2 kita perkasakan diri dengan ilmu politik Islam..

wallahua'alam.

8.05.2008

sejarah Muhammad al-Fateh

HADIS RASULLAH SAW TENTANG PEMBEBASAN CONSTANTINOPLE
Sabda Rasulullah s.a.w. ketika menggali Parit Khandaq; “..Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……”
(Hadis riwayat Imam Ahmad)
Di bawah ini adalah satu artikel yang dikirimkan kepada saya oleh seorang rakan. Disiarkan semula di sini untuk tatapan pembaca. Ditambah beberapa keping gambar yang diambil dari Turki untuk dikongsikan.


_________________________________________________________
Umat Islam berlumba-lumba membebaskan Constantinople untuk mendapatkan penghormatan yang dijanjikan oleh Allah swt di dalam Hadis tersebut. Walau bagaimanapun, kesemua kempen yang dilancarkan menemui kegagalan. Di antaranya, 5 kempen di zaman Kerajaan Umayyah, 1 kempen di zaman Kerajaan Abbasiyah dan 2 kempen di zaman Kerajaan Usmaniyah.
Di dalam salah sebuah kempen semasa zaman Kerajaan Umayyah, seorang sahabat besar Nabi saw iaitu Abu Ayyub Al Ansary ra telah syahid dan dimakamkan di bawah dinding kubu Kota Constantinople di atas wasiatnya sendiri. Apabila ditanya kenapa beliau ingin dimakamkan di situ maka beliau menjawab, “Kerana aku ingin mendengar derapan tapak kaki kuda sebaik-baik raja yang akan mengetuai sebaik-baik tentera semasa mereka membebaskan Constantinople”. Begitulah teguhnya iman seorang sahabat besar Nabi saw.
Hadis Nabi saw ini direalisasikan hampir 800 tahun kemudiannya oleh Sultan Muhammad Al Fatih, khalifah ke-7 Kerajaan Usmaniyyah dan 150,000 orang tenteranya.
Siapakah Sultan Muhammad Al Fatih? Apakah kehebatan Baginda dan tentera-tenteranya sehingga disebut “sebaik-baik raja” dan “sebaik-baik tentera” di dalam hadis tersebut.





PENGENALAN
Baginda dilahirkan pada 29 Mac 1432 Masihi di Adrianapolis (sempadan Turki - Bulgaria). Walau bagaimanapun, sejarah hidup Baginda sebenarnya telah bermula hampir 800 tahun sebelum kelahirannya kerana telah disebut sebagai “sebaik-baik raja” di dalam Hadis tadi. Baginda juga dikenali dengan gelaran Muhammad Al Fatih kerana kejayaannya membebaskan Constantinople.
Baginda menaiki takhta ketika berusia 19 tahun dan memerintah selama 30 tahun (1451 - 1481). Baginda merupakan seorang negarawan ulung dan panglima tentera agung yang memimpin sendiri 25 kempen peperangan. Baginda mangkat pada 3 Mei 1481 kerana sakit gout. Ada ahli sejarah berpendapat Baginda mangkat diracun.




PENDIDIKAN
Baginda menerima pendidikan yang menyeluruh dan bersepadu. Di dalam bidang keagamaan, gurunya adalah Syeikh Shamsuddin Al Wali dikatakan dari keturunan Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq ra. Di dalam ilmu peperangan pula, Baginda diajar tentang tektik peperangan, memanah dan menunggang kuda oleh panglima-panglima tentera.

Di dalam bidang akademik pula, Baginda adalah seorang cendekiawan ulung di zamannya yang fasih bertutur dalam 7 bahasa iaitu Bahasa Arab, Latin, Greek, Serbia, Turki, Parsi dan Hebrew. Di dalam bidang Ilmu Pemerintahan pula, ayahanda Baginda , Sultan Murad II, dengan tujuan mendidik, semasa pergi bersuluk ke Pulau Magnesia, telah melantik Baginda yang baru berusia 12 tahun memangku jawatan Khalifah. Dalam usia semuda ini Baginda telah matang menangani tipu helah musuh.




KEPERIBADIAN
Baginda sentiasa bersifat tawadhu’ dan rendah diri . Semasa membina Benteng Rumeli Hissari, Baginda membuka baju dan serbannya, mengangkat batu dan pasir hingga ulamak-ulamak dan menteri-menteri terpaksa ikut sama bekerja
Baginda seorang yang sentiasa tenang, pendiam, berani, sabar, tegas dan kuat menyimpan rahsia pemerintahan. Baginda sangat cintakan ulamak dan selalu berbincang dengan mereka tentang permasalahan negara.
PERSIAPAN AWAL MEMBEBASKAN CONSTANTINOPLE
Selama 2 tahun selepas menaiki takhta, Baginda mengkaji pelan Kota Costantinople setiap malam bagi mengenal pasti titik kelemahannya. Baginda juga mengkaji sebab-sebab kegagalan kempen-kempen terdahulu serta berbincang dengan panglima-panglima perangnya tentang tentang strategi yang sesuai untuk digunakan.
Baginda mengarahkan dibina peralatan perang termoden seperti meriam besar yang boleh menembak bom 300 kg sejauh 1 batu. Benteng Rumeli Hissari dibina di tebing sebelah Eropah, lebih kurang 5 batu dari Kota Constantinople di mana Selat Bosphorus adalah yang paling sempit. Ia dibina bertentangan dengan Benteng Anadolu Hisar di tebing sebelah Asia yang telah dibina oleh Sultan Bayazid Yildirim dahulu. Benteng ini mengawal rapi kapal-kapal yang melintasi Selat Bosphorus. Perjanjian damai dibuat dengan pihak Wallachia, Serbia dan Hungary untuk memencilkan Constantinople apabila diserang nanti.
Baginda membawa bersama para ulamak dan pakar motivasi ke medan perang bagi membakar semangat jihad tenteranya. Sebaik sahaja menghampiri dinding kubu Kota Constantinople, Baginda mengarahkan dilaungkan Azan dan solat berjemaah. Tentera Byzantine gentar melihat 150,000 tentera Islam bersolat di belakang pemimpin mereka dengan laungan suara takbir memecah kesunyian alam.




MELANCARKAN SERANGAN KE ATAS CONSTANTINOPLE


Setelah segala persiapan lengkap diatur, Baginda menghantar utusan kepada Raja Bizantin meminta beliau menyerah. Keengganan beliau mengakibatkan kota tersebut dikepung. Pada 19 April 1453, serangan dimulakan. Kota tersebut hujani peluru meriam selama 48 hari. Setengah dinding luarnya rosak tetapi dinding tengahnya masih teguh.
Menara Bergerak
Seterusnya Baginda mengarahkan penggunaan menara bergerak yang lebih tinggi dari dinding kubu Byzantine dan memuatkan ratusan tentera. Tentera Byzantin berjaya memusnahkan menara tersebut setelah ianya menembusi dinding tengah kubu mereka.
Bantuan Dari Pope Vatican

Pope di Rome menghantar bantuan 5 buah armada yang dipenuhi dengan senjata dan tentera. Perairan Teluk Golden Horn direntang dengan rantai besi untuk menghalang kemaraan armada Usmaniyah. Ini menaikkan semula semangat tentera Bizantin.



Melancarkan Kapal Perang Dari Puncak Gunung
Kegembiraan mereka tidak lama. Keesokan paginya, mereka dikejutkan dengan kehadiran 72 buah kapal perang Usmaniyah di perairan Teluk Golden Horn. Ini adalah hasil kebijaksanaan Baginda mengangkut kapal-kapal ke atas gunung dan kemudian diluncurkan semula ke perairan Teluk Golden Horn. Tektik ini diakui sebagai antara tektik peperangan (warfare strategy) yang terbaik di dunia oleh para sejarawan Barat sendiri. Kapal-kapal itu kemudiannya membedil dinding pertahanan belakang kota.

Kapal-kapal perang tentera Byzantin habis terbakar kerana bedilan meriam Usmaniyah. Pertahanan Byzantin menjadi semakin lemah. Baginda mengambil kesempatan pada malamnya dengan memberikan semangat kepada tenteranya serta mengingatkan mereka kepada Hadis Rasulullah saw dan bersama-sama berdoa kepada Allah swt.
Memanjat dan Melastik Dinding Kota
Keesokan paginya tentera Usmaniyah cuba memanjat dinding dalam kubu dengan tangga dan cuba merobohkannya dengan lastik besar. Tentangan sengit pihak Byzantin menyebabkan ramai yang syahid. Baginda memerintahkan tenteranya berundur dan bedilan meriam diteruskan sehingga tengahari.
Karisma Seorang Pemimpin

Pengepungan selama 53 hari tanpa sebarang tanda-tanda kejayaan telah menimbulkan rasa bosan dan menghilangkan keyakinan tentera Baginda. Pada saat yang genting ini Baginda berucap menaikkan semangat tenteranya, “Wahai tenteraku, aku bersedia untuk mati di jalan Allah. Sesiapa yang mahu syahid ikutlah aku!”.
Mendengarkan itu, Hasan Ulubate, salah seorang tentera Baginda mengetuai sekumpulan kecil 30 tentera membuka dan melompat masuk ke dalam kubu musuh lantas memacak bendera Islam di situ. Mereka kesemuanya gugur syahid setelah dihujani anak panah musuh. Kemudian tentera-tentera Islam menyerbu bertali arus menembusi barisan pertahanan Byzantin sambil melaungkan kalimah Allahu Akbar.
Penawanan Constantinople
Pada 29 Mei 1453, Kota Constantinople jatuh ke tangan Islam. Baginda menukar namanya kepada Islambol (Islam keseluruhan) . Gereja Besar St Sophies ditukar kepada Masjid Aya Sofiya. Baginda dengan tawadhuknya melumurkan tanah ke dahinya lalu melakukan sujud syukur. Semenjak peristiwa inilah Baginda diberi gelaran “Al Fatih” iaitu yang menang kerana kejayaannya membebaskan Constantinople.






SEBAIK-BAIK RAJA DAN SEBAIK-BAIK TENTERA
Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam. Baginda memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya bangun lantas bertanya, “Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali sila duduk!”. Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun di antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.
Baginda bertanya lagi, “Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib sila duduk!”. Sebahagian daripada tenteranya duduk.
Kemudian Baginda bertanya lagi, “Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!”. Kali ini semuanya duduk, kecuali Sultan Muhammad Al-Fatih sendiri. Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, Solat Sunat Rawatib dan Solat Tahajjud sejak baligh . Inilah dia anak didikan Syeikh Shamsuddin Al Wali. Bagindalah sebaik-baik raja yang telah diisyaratkan oleh Rasulullah saw di dalam Hadisnya itu.


from :

http://satuperkongsian.wordpress.com/2007/06/26/sultan-muhammad-al-fateh-dan-pembukaan-costantinople/

7.31.2008

exam...




"otak kak cik dah tepu la...malas nak belajar dah" itu kata2 yang terkeluar daripada mulut seorang anak yang bakal menduduki exam petang esok.

"kak cik...jangan keluarkan ayat macam tu...boleh jadi apa kalau kata-kata tu yang keluar??"

"doa banyak-banyak kat Allah..hanya Allah je yang boleh bantu buat masa sekarang... ingat Allah".. lantas hati yang kini tertekan, terasa lepas daripada bebanan lantaran setitik demi setitik air mata mengalir. " betapa selama ini aku terlupa bahawa Allah itu sentiasa bersama-sama hamba-hambaNya yang perlukannya.aku begitu alpa dalam mengingatiMu ya Allah...

"pergi relax jap... jangan asyik terlalu baca buku.."

si anak jawab.. " relax je yang banyak... belajar x banyak pun... tension la umi.."

tatkala itu, jarum jam sedang menuju ke jam 1..

"kak cik pergi tidur dulu, bangun awal esok pagi, tahajjud, doa pada Allah.. lepas tu baca buku awal2 pagi... k, pergi tidur dulu.."

subhanallah...Alhamdulillah...aku yakin padaMu Allah... syukran jazilan kepada umi yang tersayang...dikau amat memahami... siapa lagi yang akan meniupkan semangat tatkala semangat si anak sedang merudum jatuh..kalau bukan si ibu yang mengandungkan 9 bulan..yang melahirkan.. 

terfikir di hati dan benak fikiran... " anak apakah aku ni...pasti terluka hati umi abah seandainya tahu aku begini..malas nak belajar, kurang berusaha... untuk apa kau berada di sini kalau bukan untuk belajar?? balaslah jasa ibu bapa mu... hargai mereka sementara mereka masih ada... Allah...ampuni dosa-dosa mereka dan kasihani mereka sebagaimana mereka mengasihaniku sejak dari kecil." amin ya rabbal 'alamin...

wassalam

abah?? atau abang??

bismillahirrahmanirrahim...

seperti biasa..kelas tafsir... kami x kan kering gusi..ustaz selalu buat lawak...dalam masa yang sama, terselit banyak nasihat seiring dengan kami sebagai remaja dan pelajar pengajian Islam.

ustaz menimbulkan satu isu.."mak kamu panggil ayah kamu apa kat rumah??"

aku adalah orang pertama yg disoal..hmm...segan nak jawab..tapi, tak perla..jawab je..."hm..abang"

respon ustaz .." bagus2"

tanya kawan sebelah pulak.. dia x ingat maknye panggil apa ayahnya..klaka betul..

dan survey yg dibuat...semua mak kawan2 ku panggil ayah mereka dengan "ayah" , "abang", "awak"....

terfikir.apa rasionalnya ustaz tanya...

kemudian ustaz cakap...kat brothers yg hanya seramai 4 orang(ramai ponteng sebab exam petang tu..ni gabung 2 kelas ni)

(lebih kurang beginila mafhumnya daripada apa yang ustaz cakap)  kamu nanti, bila dah kahwin, jangan biar isteri panggil macam tu...bagi panggilan yang hormati kamu... kalau panggil ayah, tu, untuk ayah si isteri..

dan ayat terakhir yang amat menggerunkan ku... " derhaka dalam ketaatan"

na'uzubillahi min zalik...

wallahua'lam

7.30.2008

scholarship

bismillahirrahmanirrahim..

setelah hampir sebulan kami student cfs iium mengamalkan kais pagi, makan pagi, kais petang makan petang, Alhmadulillah, biasiswa akhirnya menjenguk juga ke dalam akaun Bank Muamalat kami...

lantaran itu, ramailah yang telah merancang-rancang..."bila biasiswa dah masuk ni, aku nak beli baju, beli stok makanan, nak beli kasut baru, nak tukar h/p.. n so on..."

suka kutujukan soalan ini pada kawan2... " awak nak beli apa nanti dengan duit biasiswa tu??"
ada sesetengahnya akan memberi jawapan seperti di atas... tapi, ada beberapa orang yang memberi jawapan yang telah menyedarkan ku tentang kegunaan sebenar duit biasiswa ni...

antara jawapannya :
- " nak bayar hutang orang"
- " nak bayar yuran"
- " nak beli kamus " -- jawapan ni yang amat ku kagumi...

Alhamdulillah, hari ni, sebahagian duit biasiswa ku telah selamat dilaburkan untuk tujuan yang amat memberi manfaat...meskipun agak berat pada awalnya..namun, demi kemudahan pembelajaran, dan untuk mengecap kejayaan, ujar abah, xperla...lagipun memang dah ada duit...huhu~ duit aku.... umi pulak, menimbang tara...apakah perlu??kan dah ada banyak kamus.. namun kupujuk jua umi, umi pun, bab2 belajar ni, on jerr...ok..dengan restu umi abah, dan demi sumbangan pada jalan Allah, insyaAllah....Alhamdulillah...telah selamat ku membeli mu'jam 'arabiyah...Nazri Johani duta nyerr.. at least, ada 1 kepuasan dalam diri ini, telah membeli sesuatu yang bermanfaat dan berharga...

bagaimana dengan sahabat2 pelayar blog sekalian???
rancang nak beli apa??
buka minda dan mata kalian...duit tu jangan dibazirkan camtu jerr.... berjasa la untuk diri sendiri sekurang2nya lebih2 lagi dalam tujuan pembelajaran ni...

wallahua'lam...sebarang kesilapan harap dimaafkan.

** nak ceritanya kat sini... hari 1st duit biasiswa masuk..dan2 tu jugak aku kena compound....huh...nasib badan**

7.24.2008

solat DHUHA

"Dari Muaz bin Anas al Juhani ra berkata bahawa Rasulullah saw telah bersabda; ‘Barangsiapa yang tetap duduk di tempat solatnya sesudah solat Suboh sedangkan dia tidak berkata apa-apa kecuali kebaikan, kemudian dia mengerjakan 2 rakaat solat Dhuha, maka dosanya diampunkan walaupun lebih banyak dari buih dilautan.’

(hari Abu Daud, bab solat Dhuha, hn 1287)



Dari Hasan bin Ali ra berkata, ‘Aku mendengar Rasulullah saw bersabda; ‘Barangsiapa telah selesai mengerjakan solat Suboh lalu dia berzikir kepada Allah ‘azzawajalla hingga matahari terbit, kemudian dia mengerjakan 2 rakaat atau 4 rakaat (solat Dhuha), nescaya api neraka tidak akan menyentuh kulitnya.’ (hari Baihaqi dalam Syu’bul Iman, iii/420)



Dari Anas bin Malik ra berkata, Rasulullah saw bersabda;‘Barangsiapa selesai mengerjakan solat Suboh berjemaah, lalu dia duduk sambil berzikir kepada Allah hingga terbit matahari kemudian dia mengerjakan solat 2 rakaat (solat Dhuha), maka dia memperolehi pahala seperti haji & umrah.’Anas ra melanjutkan bahawa Rasulullah saw bersabda;‘(Haji & umrah) Yang sempurna, Yang sempurna, Yang sempurna.’ (hari Tirmizi, katanya hadis ini hasan gharib, hn 586)



Dari Abu Darda ra, sesungguhnya Rasulullah saw bersabda;‘Sesungghhnya Allah ‘azzawajalla berfirman, “Wahai anak Adam! Janganlah kamu malas mengerjakan 4 rakaat solat pada permulaan hari (solat Dhuha), nescaya Aku akan mencukupkan (semua keperluan) mu hingga akhir hari itu.” ’(hari riwayat Ahmad & perawinya adalah tsiqat, Majmauz Zawaid, ii/492)



Dari Abu Hurairah ra berkata, ‘Rasulullah saw mengirim satu jemaah & dalam tempoh yang singkat mereka kembali dengan membawa ghanimah (harta rampasan perang) yang banyak. Seorang lelaki berkata; ‘Wahai Rasulullah, kami belum pernah melihat satu jemaah pun yang kembali begitu cepat sambil membawa ghanimah yang begitu banyak selain dari jemaah ini.’ Rasulullah saw bersabda; ‘Mahukah aku beritahu kepada kamu tentang seorang yang memperolehi ghanimah dengan waktu yang lebih singkat? Iaitu seorang yang berwuduk dengan sempurna di rumahnya lalu pergi ke masjid untuk mengerjakan solat Suboh, kemudian (setelah terbit matahari) dia mengerjakan solat Dhuha. Sesungguhnya dialah orang yang lebih banyak memperolehi ghanimah dalam waktu yang lebih singkat.’ (hari riwayat Abu Ya’lah & perawinya adalah sohih, Majmul Zawaid, ii/491)







sungguh, kurasai pengaruh solat Dhuha dalam hidupku..andainya, hari ini kutunaikannya, aku pasti akan merasakan kelapangan, rezeki ku luas...



tapi, pabila ku tidak dirikannya, pelbagai kesempitan kurasa...masa yang begitu panjang, kurasakan teramat singkat, wang yang jumlahnya kukira boleh kubelanjakan untuk 2,3 hari, habis dalam masa beberapa minit...sungguh pembazir diri ini..

sama2 kita tunaikannya...x boleh setiap hari, seminggu sekali, xleh smggu skali, sebulan sekali..
bukannya susah sgt nak buat.. 2 rakaat jerr..
sombongnya manusia bila fikir bahawa dirinya tidak perlu meminta-minta pd Allah.

teringat pada surah ar-Rahman...
" maka nikmat Tuhan kamu yg manakah kamu dustakan??"

jangankan nak balas segala kurniaan Allah(dengan beribadah w/pun mustahil untuk membayarnya), bersyukur pun tidak..

Astaghfirullah...kami hamba2 Mu yang amat2 hina, snts alpa...bimbinglah kami ya Allah..menuju redhaMu..amin.

7.21.2008

30% drpd 100%


" secara jujurnya...siapa di kalangan adik2, solat 5 waktunye x lgkap??"
soalan itu, kutujukan kepada pelajar sekolah rendah darjah6..buat kajian sdkit sbyk pabila kudiberi peluang utk menjadi faci dlm 1 prog motivasi UPSR...keputusan yg kudapat, rata2...drpd 100%..hanya 30% shj yang jaga solat mreka...

astaghfirullah...selamatkan adik2 kami...

sesaknyer hati..

1st time kulakukan begini..sesungguhnya...hatiku merasa sesak yg amat..aku mampu buat seandainya malu, segan kutolak tepi..namun, apa yang kubuat??lantaran ikutkan kata hati...aku biarkan saja ia berlalu...meskipun mahu kulawan arus gelodak hati ini..yang cintakan ilmu...xkisah..biar lambat..aku x kan mengalah..aku nak gak g kelas..x kan sesekali aku ponteng!!!!
tapi, apa yang dh trjadi..kelas 2 jam..aku lmbt 30, 40 minit..tapi, aku amik keputusan utk x g ke kelas..meskipun kutahu, ustaz akan menerima alasanku dan mengizinkanku mengikuti pengajarannya...
sdihnyerr....tensyenn...aku xnak biarkan diri ini dihimpit kekesalan...rs bersalah pd diri sndiri...
insyaAllah..aku akan cri jalan lain supaya pembelajaran tadi..aku dpt skit sebyk...
Allah..permudahkanlah urusanku...

7.04.2008

USTAZ -- TUDUNG


Bismillahirrahmanirrahim...

Kukagumi seorang lecturer ni… Ustaz ni amat famous di kalangan student IRK..tambah2, di kalangan sisters…meskipun ada sesetengahnya tidak pernah menemuinya dan x tahu bagaimana rupa ustaz ni.termasuklah penaip posting ni …sebabnya, sem ni x berpeluang berguru dengannya…

Alhamdulillah…beliau telah membawa satu arus perubahan yang hebat kukira sebab x semua lecterur mampu melakukan seperti apa yang beliau dh buat.dan kesan yang kulihat amat2 positif.. di kalangan para pelajarnya…
Subhanallah…seronok sangat perasaanku melihatkan perubahan yang berlaku di kalangan kawan2ku yang merupakan pelajarnya..

Nak tahu ke apa yang ustaz buat???
Ni kawan2 yang berguru dengan ustaz tula yang cerita..coz dorang yang perlu melaksanakannya..

Ujar ustaz tu, student nya, iaitu yang belajar dengannya, dikenakan syarat,yakni setiap kali kelas ustaz tu, kena pakai tudung labuh.. kalut kawan2 aku g Nilai Square beli kain buat tudung labuh..hehehe…

Maka di sini, terlihatlah 1 perubahan besar mostly di kalangan student IRK..
Dari yg bertudung biasa, bertukar ke tudung labuh…tapi, sebenarnya, mereka ni mmg dh biasa, semua dari sekolah agama…memang pakai tudung labuh pun zaman muda2 dulu..

Dan, Alhamdulillah…ada yang kulihat telah mengambilnya sebagai 1 langkah untuk
mengislahkan diri…untuk memakainya secara istiqomah dan ada jugak yang at least pakai tudung 3 segi besar berbidang 60 inci…

Alhamdulillah..suatu cara dakwah yang berkesan…ku amat bersyukur padaMu ya Allah krn telah mentaqdirkan sahabat2 ku itu untuk berguru dgn ustaz tu…w/pun aku x sendiri x berpeluang bersua dengan ustaz tu apatah lagi berguru dengannya …insyaAllah…ada rezeki, adala aku nak tengok wajah ustaz yang kukagumi tu…

Akhir kalam, semoga Allah menetapkan hatiku dan sahabat2 ku untuk istiqomah dalam melaksanakan amanahMu ini, mempamerkan imej wanita solehah..menepati semua landasan syariahMu…insyaAllah..

WAllahua’lam

lelaki KINI..


angah pernah cakap...
"lelaki kat Malaysia ni lemah2...x macam kt negara lain..kuat2.."
pelik..mula2..mcm geram.. apahal pulak cakap camtu kat pemuda negara sndiri??

dalam pada tu, kami sedang menuju ke suatu destinasi yg ku x ingat ke mana...dengan menaiki LRT...dan yang paling penting,kami berdiri...x der tmp duduk...x kisah pun..mmg dh biasa x duduk klu naik LRT ni..tpi, kadang2 kisah la jugak...penat gak oo asyik berdiri memanjang..

jawab angah...cuba perhatikan..sape yang tengah duduk skrg??org LELAKI...( mostly ) kadang2 tu...berebut-rebut dgn kita yg perempuan ni nak duduk...aku yang jadi malu... xperla..bagi la kat dorang..nak duduk sgt...sian..hehehe...

banyak kali aku jumpa perkara ni...sampaikn, 1 journey, dri kl central ke nilai naik KTM, dlm 1hour tu aku berdiri..malas nk berebut dengan lelaki2 yg lemah tu...
kdg2..lelaki2 ni buat2 x nmpak makcik2 yang mcm dh berusia...penat...n so on..
meskipun mcm tu...ada je laki2 yang gentleman bangun pelawa aku duduk...kt makcik2..
tapi...kdgkala aku menolak..aulakan org yg lebih memerlukan..(cehh.jual mahal la katakan..) kadang2, bukan sebab jual mahal, tapi, x mau la duduk sebelah lelaki...better berdiri..
kalau ada rezeki dapat duduk(diutamakan pada kerusi yg bersebelahan dengan kaum hawa)...aku duduk la...penat gak menahan berdiri ni.

nasihatku...wahai pemuda bangsa...bangkitlah dari kerusi!!! bagi kami duduk pulak..hehe...
tapi...mesej yang lbh penting, di mana pemuda2 yang gagah?? yang berhati prihatin dan mengambil berat terhadap kaum hawa yang sememangnya perlukan perlindungan kalian!!??
camne nak g jihad kalau berdiri pun x larat??

Ingatlah, sesungguhnya Allah lebih mencintai mukmin yang KUAT berbanding mukmin yang LEMAH.
mahukah kita dicintai Allah...indah nikmatnya x terkata...
asif andai ada yang x setuju tapi, itula hakikatnya...wallahu'alam...

6.28.2008

Ujian yang menimpa




Bismillahirrahmanirrahim
Allahumma soli `ala saiyyidina Muhammad
Assalamu'alaikum w.b.t

Ujian yang menimpa, meskipun berat, namun, ku kurang merasakan terbeban dengannya..

Hari itu, aku diuji dengan 2 kehilangan...satu, duit tercicir..x tau kat mana...sedihh...tula duit aku yang ada...huhuhu...tapi, ntah..aku meredhoi kehilangannya...sedeqah jela..meskipun jumlahnya agak banyak..(bagi aku la..x taula korang camne)
Then...kad matrik pulak hilang...ni yang buat aku risau..ada ic skali dengan kad matrik tu...rasa takut sangat...camne nk g kelas nnti...kena tahan kang dengan mak guard...then, kena buat baru...hasilnya kena la keluar duit..bayar...
Yang i.c pulak...kena g balai polis..jenuh la nak buat lain..kna kluar duit lagi...ish3...banyak nye nak kena guna duit...dah la duit dah hilang..

Dalam pada tu, aku mohon sangat2 ya Allah..temukan kedu2nya sekali...atau gantikan ku dengan yang lebih baik...murahkan rezeki ku ya Allah...

Dalam solat...terasa Allah tu amat dekat dengan diri ini...Allah bagaikan memegang bahuku memberiku pengharapan dan sokongan..Kaulah ya Allah tempat pergantunganku...Maha Pengasihnya Allah...menimpakan ujian pada hamba-hambaNya kerana rindu mendengarkan rintihan hamba-hambaNya..
Teringat kat lirik nasyid Mestica..Rahmat Ujian..

Harus ada rasa bersyukur,
Tiap kali ujian melanda,
Itu tanda membuktikan,
Allah mengasihimu setiap masa..
( camtu kot...ingat x ingat nasyid ni )


Kadangkala aku rindu untuk diuji...tapi, takut jugak...camne bentuk ujian tu...
Walaubagaimanapun...manusia tu sering diuji..diuji dengan hasutan nafsunya..mengajak ke arah kemungkaran.lihat sama ada dia dapat lawan ke x
Diuji dalam study...diuji susah nak bangun subuh...nak lihat pada usahanya... dan sebagainya...wallahua’alam..Allah lebih mengetahui..

Sedang aku bersedih2...mengenangkan kad matrikku yang hilang...seorang sahabat masuk ke dalam bilikku mencari2 diriku...nasib la aku menjengukkan kepala...kalau x dia dah nak kluar dah tengok aku macam xderr.. ” haa...ni pun awak..awak ada hilang apa2 x??”
Aku bermonolog... ’of course..perkara pertama aku teringat..my MONEYY... tapi, agak mustahil..aku x bagi tahu sape2 sgt tentang duit aku yang hilang tu...x lain dan x bukan mesti kad matrik’
”Ada2..kad matrik..”..then, kawan tu pun tunjuk depan ku...owh...my matrik card...katanya dia terjumpa kat blok B...(time tu aku tengah tunggu teksi kt situ).. aku lantas ucapkan trima kasih x terhingga...
Alhamdulillah...syukur pada-Mu ya Allah...syukur sangat2...

Itulah..banyak2 kan berdo’a...sesungguhnya, Allah tidak saja2 menguji hamba2Nya... pasti akan ada hikmah di sebaliknya..
**hikmah daripada ujian yang aku hadapi ni...memberi ku peringatan supaya...jaga barang tu hati2...jangan lalai...simpan elok2...

Alhamdulillah...Wallahua’alam..wassalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...